brimikshallon

Maj sjungande..

Av Kerstin Frithiof - 2024-04-30 17:24


... Å linden den bär gröna löv om våååren... Sjöng man i ena socknen..

 

... Så långt som solen går så sprida vi vårens blooomor.. Sjöng man i en annan..

 

Vad det handlade om var två olika omkväden på  m a j v i s a n.. Den som började "Gofton I som hemma är.. maj är välkommen.. I afton vilja vi gästa er... Å så kom omkvädena lite olika var man kom ifrån..

 

Att sjunga maj var en gammal sed.. Åtminstone här i Blekinge.. Ungdomar från byarna gick omkring i husen och sjöng maj.. Och tiggde  ä g g.. Som man sen skulle ställa till gille med.. Hönsen hade ju precis börjat värpa efter vintervilan..

 

..Nu höra vi mor uppå golvet gå, maj vare välkommen.. Hon letar efter äggen i varenda vrå.. Å så med olika omkväden..

 

..Och kunna vi inte di äggen få.. Så låt den blanka riksdaleren gå.. 

 

Numera är det väl inga som sjunger maj.. Utom möjligen en och annan hembygdskör eller kyrkodito..

 

Nån gång i slutet på åttiotalet var jag med och sjöng maj på Lister.. Jag var med i en grupp som kallade sej Hälleviks gitarrgrupp och vi åkte runt på ett lastbilsflak, sjöng maj och samlade in pengar till barncancerfonden..

 

Det var en väldigt rolig natt men det var kallt, vill jag minnas.. Rundturen slutade på danskrogen Hanöhus, där vi samlade in en rejäl slant..

 

Valborgsafton och sommarväder.. Körsbärsträden blommar och solen lyser.. Jag 

rensar vidare på infarten.. En timme i stöten tyar jag med.. Har aldrig pallat för mera.. Större jobb, såna där jag inte kan sitta på en pall och utföra, lejer jag numera bort.. Har gjort ett par år redan..

 

... Hav tack, hav tack både far och mor.. maj är välkommen.. ty gåvan var både fager och stor.. Så långt som solen gåår så sprida vi jordens blommor..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Från

Blogg / Hemsida

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Ovido - Quiz & Flashcards